Roadtrip dag 5, Haast naar Hokitika - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Ad en Linet Greef - WaarBenJij.nu Roadtrip dag 5, Haast naar Hokitika - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Ad en Linet Greef - WaarBenJij.nu

Roadtrip dag 5, Haast naar Hokitika

Door: adenlinet

Blijf op de hoogte en volg Ad en Linet

15 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Greymouth

Zondag. Vandaag is gletzjerdag. We gaan van Haast langs de kust naar Hokitika en passeren daarbij zowel de Fox Glacier als de Franz Josef Glacier. We maken vlak bij Fox een paar foto stops. Om op een goed uitzichtpunt te komen moeten we een eindje lopen door, vreemd genoeg een tropisch regenwoud. En dan sta je oog in oog met een gletzjer. Een rare gewaarwording. Na de fotostop rijden we door naar het echte werk. We wandelen door de stenen rivierbedding naar Fox Glacier. Onderweg mag je niet stoppen vanwege steenlawinegevaar. Doorlopen dus. Hoe dicht je bij de gletzjer kunt komen wordt elke dag opnieuw bepaald aan de hand van de weersomstandigheden en de plaatselijke gesteldheid van de beken en rivieren. Vandaag kunnen we tot 600 meter komen. Dichterbij kan niet van wege een overstromende rivier. Natuurlijk is het mogelijk om op de gletzjer zelf te lopen, maar dat kan alleen onder begeleiding van een gids. Daar hebben we niet veel zin in. Eigenlijk hebben we onze zinnen gezet op Franz Josef, dat is de grootste van de twee. Maar deze is beslist ook indrukwekkend.
Na de wandeling rijden we verder naar Franz Josef Glacier. We lunchen in het dorp daar. Dat valt een beetje tegen. We hebben niet veel geluk vandaag. We lopen een stuk naar de gletzjer maar niet helemaal. Het lijkt heel dichtbij door de rivierbedding maar het is bijna een uur lopen op en neer. Het is bewolkt en de bovenkant van de gletzjer is niet goed zichtbaar. Vanwege de bewolking zijn er vandaag geen helicoptervluchten. Wat erg jammer is, want dat had ons erg leuk geleken. Na de eerdere wandelingen van vandaag hebben we niet veel zin om deze wandeling helemaal te maken.
We gaan weer verder. Het landschap verandert voortdurend. Dan een tropisch regenwoud, afgewisseld met weiden met schapen en koeien. En het volgende ogenblik rijden we in de bergen met hoge toppen met sneeuw. Het vreemdste stuk is echter als we vlakbij het strand rijden. Het is een kustweg maar je ziet niets van het strand op slecht 20 meter afstand omdat er 10 meter ondoordringbaar regenwoud tussen zit. Slechts af en toe als er een onderbreking in het groen is. En dan een onafzienbare hoeveelheid one lane bridges.
Eindelijk komen we in Hokitika aan en kunnen we naar ons verblijf voor de nacht. Maar dat valt vies tegen. De kamers stinken naar schimmel en buiten ruik je de melkfabrieken aan de andere kant van de weg. Te goor om over te praten. Tanja gaat bellen en het lukt om ergens anders te reserveren in een volgende plaats. Hier snel annuleren, geld terug vragen en wegwezen. Dan maar een eindje rijden. Morgen gaan we toch die kant op. Dus zo moe als we zijn rijden we door naar Greymouth. Daar is het verblijf keurig in orde. Vanwege het tijdverlies gaan we lekker uit eten. niemand heeft nog zin om te koken. Nog even wat wijn en bier halen voor de avond en lekker relaxen in ons nachtverblijf.

• 17 Januari 2012 - 06:27

Lia Vanuit Taiping, :

Je schrijft geweldige verhalen Linet, erg leuk om te lezen . Juul en ik zijn op fietsvakantie in Malaysia. We zijn net aangekomen van de dagroute die dwars door de jungle ging. Het is 38 graden , behoorlijk warm . Jullie een goede reis verder en wij hebbem 3 weken te gaan .dikke kus xxxx

• 17 Januari 2012 - 10:29

Brigitte:

Geweldig mooi en zeker die afwisseling in het landschap van NZ. Uit ervaring in Australie weet ik dat je dat bijna niet kunt vastleggen op foto's. Maar het gaat nooit meer uit je hoofd een heerlijke ervaring. Goede reis verder en leuk om nu elke dag een bericht te ontvangen.xxxgroetjes van je hele team uit Nuenen Linet.

• 17 Januari 2012 - 19:05

Hannah:

Wat leuk, om telkens al jullie reisverslagen te lezen. En dan de foto's, dan zien we ook waar jullie over schrijven. Jullie doen ontzettend veel daar, maar ja, zo kom je nog eens ergens! Nog een fijne tijd daar, vele groeten!