Schuitje varen - Reisverslag uit Lyttelton, Nieuw Zeeland van Ad en Linet Greef - WaarBenJij.nu Schuitje varen - Reisverslag uit Lyttelton, Nieuw Zeeland van Ad en Linet Greef - WaarBenJij.nu

Schuitje varen

Door: adenlinet

Blijf op de hoogte en volg Ad en Linet

08 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Lyttelton

Op vrijdag gaan we weer een echte kiwi-ervaring opdoen. Mijn neef Tony heeft een kleine motorboot en we gaan varen. Eerst brengen we de tweeling naar mijn tante en dan gaan we naar Lyttelton. Om daar te komen moeten we door een lange tunnel 1,6 km. Niet echt een heel geruststellend idee met al die aardbevingen maar alles gaat goed.
In de haven is het helemaal niet druk en we kunnen de boot meteen te water laten. Reddingsvesten aan en dan gaan we. In de haven mag je niet harder dan 5 knopen p/u, maar daarna gaan we harder. Al snel zien we Hector's dolfijnen en we varen langzamer maar ze komen niet dicht bij de boot. Ze blijven op een meter of 10 - 15 afstand. Verder dan maar, snelheid weer omhoog. Uiteindelijk varen we de baai uit en een stukje de oceaan op, niet te ver uit de kust. De zee is erg kalm maar toch ga je botsend en bumpend over de golven. Het is een beetje alsof je in een hobbelende achtbaan zit, alleen duurt de rit een paar uur i.p.v. een paar minuten.
We varen wat dichter langs de kust en zien veel vogelkolonies, ook schade van de aardbevingen. Op verschillende plaatsen zijn brokken rots afgebroken en naar beneden gestort. We komen ook in de buurt van Sumner, waar we an waren geweest en waar veel schade is.
Dan keren we en varen de andere kant op. Tony laat ons Port Levy zien. Daar zijn grote mosselkwekerijen, bijna de hele baai is vol ermee.
We gaan terug naar de baai waar we zijn begonnen, en nu varen we langs de andere kant. Onder andere langs een forteiland, Fort Jervois. Het is gebouwd in 1885 omdat ze bang waren dat de Russen zouden komen.
VErvolgens leggen we aan op Quail Island, een idyllisch plekje. Een smal schelpen strand en een fantastisch uitzicht op een 1000 meter hoge berg, die nog steeds met zijn top in de wolken is. Het was vroeger een leprakolonie. En als er vroeger boten binnenkwamen met besmettelijke ziektes aan boord, werden de mensen hier in quarantaine gehouden tot het gevaar was geweken.
We maken een kleine wandeling naar boven, waar nog wat fundamenten zijn te vinden van de leprakolonie. Studenten hebben een paar jaar geleden een hut nagebouwd, waar de mensen in woonden.
Dan wordt het tijd om weer aan boord te gaan en naar de haven te varen. Er komt een berichtje binnen dat er weer een aardbeving is geweest, maar op het water merk je daar niets van. Wel zijn ze de tunnel aan het controleren als we terug rijden. De autoriteiten controleren alle openbare bouwwerken als de aardbeving 5 of meer is. Het was zeer zeker weer een belevenis vandaag.

• 08 Januari 2012 - 09:51

Jan:

Echt super vet :p wel leuk dat jullie zoveel te zien krijgen :) hier gaag alles goed :) voor ben en naomi is het morgen weer school :p dus de honden zijn aan mij :p nog veel plezier en wij wachten op het volgende verhaal ;) xxxxxxxx

• 08 Januari 2012 - 09:52

Jan:

Oeps beetje veel smiles xD

• 08 Januari 2012 - 10:07

Naomi:

Wow! Het lijkt net alsof die plaatjes zo uit een vakantiebrochure komen, echt supergaaf! =)
    Wat maken jullie ontzettend veel mee daar!

Hier gaat alles, zoals Jan al zei, goed. Morgen weer school, helaas is de vakantie weer snel voorbij gevlogen =P
    Maar goed, geniet nog van de vele dingen die jullie gaan doen en uiteraard ook van het geweldig mooie landschap en wij zijn alweer benieuwd naar jullie volgende bericht

• 08 Januari 2012 - 11:57

Gerard:

idd weer super om te lezen.
    Vandaag alles weer aan oma voorgelezen.
    Jullie daar met aardbevingen wij met overstromingen. Altijd wat te beleven

• 08 Januari 2012 - 13:08

Lia:

Weer een mooie tocht die jullie hebben gemaakt. Het weer oogt ook goed en niet te warm zoals in Australie. We kregen een berichtje van een vriend van Oscar ,die in Melbourne bij zijn zus op vakantie is, dat het nu 42 graden is. Niet zo prettig vond hij.
    De storm is hier geluwd en de evacuaties in Groningen opgeheven.
    Geniet lieve mensen!

• 08 Januari 2012 - 17:59

Hannah:

Ik lees al jullie prachtige en GEWELDIG geschreven verslagen, het is nèt, alsof we het zelf ook meegemaakt hebben, zo helder en duidelijk, bedankt! Het lijkt me echt fantastisch, het moet echt een droomvakantie zijn voor jullie.......

Heel veel plezier nog daar, jullie zijn nu precies op de helft van jullie vakantie! Vele groetjes, H.

• 09 Januari 2012 - 09:18

Ingrid Rovers:

Leuk om wat te lezen en te zien van jullie reis. Een fijne tijd nog,Ingrid

• 09 Januari 2012 - 18:45

Dyon:

Alweer die gave dolfijnen!!!